اصول طراحی پلان تجاری و نکاتی که لازم است بدانید!
اصول طراحی پلان تجاری و نکاتی که لازم است بدانید!
در طراحی پلان تجاری عملکرد نقش بسیار مهمی دارد و استفاده درست از هر سانتیمتر فضا در اولویت قرار دارد.
برای طراحی تجاری باید بدانیدکه فضاهای تجاری از دو عرصه اصلی تشکیل شدهاند:
- عرصه فروش و ارتباطی
- عرصه خدماتی
که میتواند بین این دو عرصه به عنوان یک بخش فرعی تعریف شود.
فعالیت اصلی و مهمی که در هر پلان تجاری اتفاق میافتد خرید و فروش است و طراحی پلان تجاری نیز باید بر همین مبنا انجام شود.
در واقع پلانهای تجاری باید به گونهای طراحی شوند که از مرحله بارگیری تا چینش وسایل و سیرکولاسیون یا همان ارتباط فضاها و چگونگی حرکت در فروشگاه تا مرحله خرید/فروش به سهولت انجام شود.
نکات طلایی در طراحی پلان تجاری
پلانهای تجاری انواع مختلفی دارند و طیف گستردهای را شامل میشوند، میتوان گفت از مغازهای کوچک داخل یک کوچه گرفته تا طراحی یک مرکز خرید را در بر میگیرند،
با این حال نکات مشترکی در طراحی همه انواع آن وجود دارد. در ادامه چند نکته مهم که در طراحی پلان تجاری باید رعایت کنید را مرور خواهیم کرد:
۱- اهمیت ورودی در طراحی پلان تجاری
ورودیها در پلان تجاری بسیار مهم هستند، چرا که اولین برخورد مشتریان با فروشگاه در آنجا اتفاق میافتد
و اگر ورودی به خوبی طراحی شده باشد، آنها را مجاب خواهد کرد که از داخل فروشگاه نیز دیدن کنند.
نکتهای که در طراحی ورودی باید به آن توجه کنید دعوت کننده بودن آن است، به طوری که هر عابری را ترغیب کند
که سری به داخل فروشگاه بزند.
این دعوت کنندگی باید در داخل فضا نیز ادامه یافته و مشتریان را تشویق به ماندن هر چه بیشتر در آن محیط کند